dilluns, 18 de juny del 2012

Reelaboració de les preguntes breus d'autoavaluació


  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

És evident que en el moment que estem vivint en què la tecnologia impregna el dia a dia de moltes persones, aquesta pot, i ha de ser, una eina per a aconseguir un progrés econòmic i social. Cal aprofitar el coneixement tecnològic i científic de què disposa la nostra societat per tal de progressar econòmica i socialment.
Després de l’estudi i el treball dels materials de la PAC1, entenc millor les relacions que s’estableixen entre ciència, societat i tecnologia, i per tant, crec que no em posicionaria davant de cap dels dos conceptes sobre determinisme, sinó que entendria les relacions des d’una perspectiva interactiva a partir de la qual s’hi estableix una relació entre els dos posicionaments.


  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

No entenc massa què vol dir “fonamentació científica de les diferents tecnologies”  com tampoc “neutralitat ideològica d’aquesta tecnologies”. Em costaria poder donar una resposta a aquesta pregunta.
Pel que fa al concepte de la neutralitat ideològica, ara estic en disposició d’argumentar que es tracta d’un mite de la societat de la informació. Cal tenir en compte que les tecnologies no són neutrals i axiològicament asèptiques, traslladen informació sobre les actituds i els valors de la cultura que les ha desenvolupat.


  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament - aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Estic d’acord amb l’afirmació però amb un matís. Cal tenir presents les TIC com un recurs més a l’hora de dur a terme una activitat d’e – a. Tenint en compte com les TIC envolten la societat, és evident que en la majoria d’activitats es podran utilitzar aquestes com un recurs.
En l’autoavaluació inicial, descrivia aquest acord en funció de les TIC com a recurs. Ara, ja puc relacionar aquesta pregunta amb el concepte de Tecnologia Educativa entès tal i com ha estat treballat durant tot aquest mini projecte.


  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Les causes en són moltes i variades, però la causa que personalment crec més important i a l’hora més difícil de canviar, és la mentalitat canviant de la nostra societat. Cada dia ens tornem més individuals (pel mal ús també, d’algunes TIC) la qual cosa ens du a una competitivitat més alta.
L’aspecte més important en relació a aquesta pregunta que m’agradaria afegir, és que la meva resposta inicial tenia un punt de derrotisme i pessimisme enfront de les TIC. Ara, tinc una visió molt més engrescadora davant de les possibilitats que ens poden donar en el món educatiu.

  1. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa

La Tecnologia Educativa són tots aquells recursos que poden ajudar a millorar els processos d’ensenyament – aprenentatge. L’objecte d’estudi és veure com aquesta nova tecnologia i quina tecnologia pot ésser una bona eina en l’entorn educatiu.
No m’estendré massa en aquesta pregunta ja que penso que he fet una bona reflexió al respecte en les conclusions del treball. Així doncs, la Tecnologia Educativa respon al disseny de situacions d’ensenyament, a la posada en pràctica i avaluació del procés total d’ensenyament – aprenentatge.

  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

No tinc massa clar què es cada cosa però: transmissió de coneixement podria ser la informació que podem extreure d’una recerca en pàgines web, i construcció de coneixement podria ser una pissarra digital o activitats amb jclic que ens permet realitzar activitats per construir coneixement.
Val a dir que no he patit cap reestructuració sobre el model mental d’aquests conceptes.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Estic d’acord amb aquesta afirmació. No és la mateixa explicació d’una idea ni el coneixement que un pot tenir, depenent del context en què convius. Si el teu entorn és ple de TIC aquestes poden col·laborar o no, en el coneixement i les explicacions de les coses. Pots arribar a més informació que una persona que no té l’oportunitat de tenir aquests recursos, no té entrada a tanta informació.
Estic d’acord amb la meva argumentació inicial, però m’agradaria afegir un exemple que recolza la frase de l’enunciat. El nostre context educatiu (ensenyament a distància), ha format part del coneixement que jo he utilitzat per tal de poder argumentar i elaborar tots els treballs que s’han anat portant a terme durant tota l’assignatura. Pel que fa, per exemple, a la importància d’una bona argumentació, no hagués patit un canvi conceptual, sobre el meu model mental d’argumentar, si no hagués hagut de realitzar un debat a distància.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Hi ha alguna de les coses que sí he fet; personalitzar la meva UOC, incloure el missatge origen, etc. Però tot el que he fet ha estat perquè terceres persones m’han comentat que seria interessant fer-ho. Sinó, potser no hagués conegut que es podia fer per no cercar dins la UOC.
Després d’aquesta assignatura, ja tinc la meva UOC molt més personalitzada que abans, com és el cas de la signatura de correu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada